Alarma auto cu senzor proximitate
Generalități:
Alarma auto prezentata in continuare prezintă avantajul ca previne eventualii răufăcători de existenta sa (prin senzorul de prezenta) si la pătrunderea unui intrus in autoturism anunță proprietarul (sau vecinii).
Montajul se compune din următoarele module:
a) senzor atingere;
b) bloc alarmare;
c) poarta SAU;
d) sirena.
Funcționare:
Montajul funcționează in felul următor: se pune in stare de veghe automat, prin scoaterea cheii din contact, permițând sa treacă circa 30 de secunde (timp reglabil) pentru a părăsi vehiculul. În momentul atingerii caroseriei, sirena va emite scurt un semnal de avertizare. La deschiderea unei uși, o noua întârziere de 10 secunde (reglabila) permite dezamorsarea montajului, prin introducerea cheii in contact. Daca nu se introduce cheia, sirena va funcționa un minut si jumătate. Când aceasta întârziere se scurge, montajul revine la starea de veghe.
Punerea in stare de veghe prin cheia de contact permite ca niciodată sa nu se uite de amorsarea dispozitivului la părăsirea vehiculului, iar necesitatea de a pune "contactul" pentru dezactivarea dispozitivului antifurt, oferă un grad sporit de securitate deoarece chiar un hot experimentat este incapabil de a pune contactul, fără a dispune de cheie, in mai puțin de 10 secunde.
Senzorul de atingere este constituit dintr-un oscilator in 3 puncte (Harley), funcționând ca releu capacitiv. Când la capacitatea condensatorului C1 nu se adaugă o capacitate parazita (determinata de atingerea caroseriei cu mana), amplitudinea tensiunii oscilatorului si curentul de colector al tranzistorului T1 au valoare maxima. Curentul de colector al tranzistorului T1 provoacă o creștere a polarizării bazei tranzistorului T2, ceea ce duce la deschiderea lui si la aprinderea LED-ului din circuitul colectorului.
Când la capacitatea condensatorului C1 se adaugă o capacitate parazita determinata de apropierea la mica distanta a unei persoane de caroseria mașinii (sau atingerea ei cu mana), se produce amortizarea oscilatorului, scăderea curentului de colector al tranzistorului T1 si in consecința, creste potențialul bazei tranzistorului T2. În momentul când acest potențial devine pozitiv in raport cu emitorul, tranzistorul T2 se închide si LED-ul se stinge. Tranzistorul T1 va trebui sa aibă un factor de amplificare b mai mare de 20 si limita de amplificare in frecventa peste 500kHz.
Bobina oscilatorului se va realiza pe o carcasa cu miez de ferita ce va avea diametrul de 8-12 mm. Conductorul de bobinaj este CuEm cu diametrul de 0,2 mm. Secțiunea A-B a bobinei cuprinde 100 spire, iar secțiunea B-C, 50 spire, ambele înfășurări fiind executate in sistem "mosor".
Semireglabilele S1 si S2 au o poziție critica, determinând corecta funcționare si stabilitatea senzorului.
Porțile logice NAND (trigger Schmitt) alcătuiesc un monostabil declanșat pe front negativ. Durata impulsului la ieșire este determinata de condensatorul C5 si semireglabilul S3. Este recomandabil ca durata de avertizare la atingere sa fie scurta, sub 1 secunda, pentru a nu deveni stresanta pentru proprietar si vecini (deoarece exista posibilitatea ca in senzorul sa fie activat si de câini si pisici).
Ieșirea monostabilului este conectata cu o poarta SAU (realizata din diode), care activează sirena.
Blocul de alarmare se bazează pe 2 monostabile realizate cu ajutorul unor triggere Schmitt integrate intr-o singura capsula CMOS. Primul monostabil (realizat cu porțile P5 si P6) generează timpul care se stabilește pentru dezamorsarea antifurtului după deschiderea unei uși. Timpul este dependent de condensatorul C8 si semireglabilul S5. Cel de-al doilea monostabil fixează timpul de funcționare a sirenei (dependent de condensatorul C10 si semireglabilul S6).
Timpul necesar pentru părăsirea autovehiculului este fixat de condensatorul C6 si semireglabilul S4, care mențin monostabilii blocați (inclusiv pe cel al senzorului de atingere), cat timp C6 nu este încărcat la o tensiune suficienta.
Blocul de alarmare este conectat la poarta logica SAU.
Poarta logica SAU este realizata cu diode. Ea permite activarea sirenei la aplicarea cel puțin a unui semnal "1" logic la intrarea sa: senzor atingere, bloc alarmare sau contact la portbagaj sau compartimentul motorului.
Sirena este realizata cu doua oscilatoare (porțile P3 si P4). Primul oscilator este de frecventa audio ridicata (dependenta de condensatorul C11 si semireglabilul S7) si este activ doar daca poarta SAU are ieșire "1" logic. Al doilea oscilator are frecventa joasa (impulsuri), care este dependenta de condensatorul C12 si semireglabilul S8.
Sirena mai este prevăzută si cu semireglabilul S9, care permite reglajul intensității sunetului de alarmare.
CONCLUZII
Alarma auto prezentata poate fi îmbunătățită prin înlocuirea contactului de la cheie cu un cifru electronic. Senzorul de prezenta poate fi utilizat si alta varianta de alarma auto care acționează instantaneu la deschiderea ușilor sau capotelor prevăzuta cu telecomandă de activare/dezactivare.
© Florica Tudor-Nicusor