Comanda circuitelor cu automodele
Prezentăm în continuăre un montaj pentru amatorii de curse cu automodele,
care face jocul cu micile vehicule si mai realist. Viteza mașinilor poate fi
reglată mai precis, iar modul în care se face comanda produce în plus un
zgomot de motor foarte asemănător cu cel al motoarelor cu benzină adevărate.
Comanda manuală cu care este dotată pista rămâne parte componentă a
instalației.
De cele mai multe ori, transformatoarele de rețea ale circuitelor cu
automodele ce se găsesc în mod obisnuit în comert sunt dotate cu un comutator
pentru tensiunea maximă a căii, deci pentru viteza maximă a automodelului. Cu
toate că acest comutator stă aproape mereu pe viteză maximă", s-a
prevăzut în montaj, pentru pilotii de testare foarte tineri, un potențiometru
semireglabil cu care se poate realiza un reglaj continuu.
Pentru accelerare se folosește un potențiometru extern; pentru aceasta
poate fi utilizat dispozitivul de comandă disponibil, a cărui calitate, totuși,
adeseori nu este foarte bună. Cine are destul talent pentru constructiile
mecanice, poate să-și confectioneze un mecanism de acționare manual, pentru
un potențiometru normal de 150 W.
Fig. 1 prezintă o instalație cu montajul suplimentar descris în
continuare. Motorul este comandat cu impulsuri negative produse de un
multivibrator monostabil MVM; lățimea impulsurilor este constantă.
Impulsurile trigger pentru MVM sunt generate de un multivibrator astabil
(MVA), a cărui frecvență determină viteza vehiculului. Potentiometrul
extern serveste pentru reglarea frecvenței MVA-ului.
Fig. 2 aratâ cum acest concept teoretic este transpus în realitate prin
montajul prezentat. MVA-ul este construit cu T1 și T2; cuplajul emitorului are
avantajul că necesită doar un
Tensiunea cu impulsuri de formă dreptunghiulară produsă de MVA este
diferențiată cu C3 si cu joncțiunea bază-emitor a lui T3; impulsurile
negative în formă de ac sunt limitate în amplitudine de dioda D1; impulsurile
pozitive de pe baza lui T3 triggerează (basculează) MVM-ul care este construit
cu T3 și T4.
Motorul automodelului se găseste în circuitul de colector al lui T3;
curentul? de colector circulă în perioada stării stabile a MVM-ului; această
perioadă (lățimea impulsului) este determinată de dimensionarea MVM-ului.
Viteza pe care o atinge automodelul depinde de frecvența succesiunii de
impulsuri generate de MVM; frecvența de la MVM și frecvența reglată acolo
cu R9 si P1 este transmisă acestuia. Acest tip de comandă a motorului conferă
automodelului un zgomot de ambalare a motorului care face să ne gândim la
sunetul produs de masinile de curse adevărate.
Fig. 1. Desenul prezintă pista de concurs împreună cu instalația
suplimentară de comandă.
Fig. 2. Montajul suplimentar de comandă. Elementele constructive pentru
montarea lui R9 si Pl sunt date în text.
Fig. 3. Cablajul plăcii.
Fig. 4. Modul de echipare a plăcii imprimate conform fig. 3.
Fig. 5. Fotografia unei plăci echipate.
D2 și D4 servesc la atenuarea impulsurilor perturbatoare produse deseori de
motor.
Fig. 3 prezintă cablajul plăcii imprimate, iar fig. 4 - modul de echipare
a plăcii imprimate. În funcție de spatiul excedentar al alimentatorului cu
care este dotată instalația, montajul suplimentar poate fi amplasat în
carcasa acestuia. În caz contrar, se poate utiliza o altă carcasă pentru
montajul comenzii, așa cum se vede în fig. 1.
Înainte de a se da primul start, montajul trebuie echilibrat".
Alimentatorul trebuie să fumizeze o tensiune cuprinsă între 8 V si 18 V și
un curent de 800 mA. Valoarea lui R9 trebuie să corespundă tensiunii de
alimentare; alimentatorul instalatiei de testare are un comutator de tensiune
cu trei pozitii (9 V, 12 V, 15 V); valorile corespunzătoare pentru R9 sunt 47 W, 56 W și 82 W.
In locul lui R9 se poate monta un potențiometru de 100 W,
placa oferind această posibilitate. Pentru reglarea acestui potențiometru
se apasă complet butonul comenzii și se mentine în această poziție pentru
fiecare poziție a comutatorului. Potențiometrul introdus în locul lui R9
trebuie astfel reglat, încât automodelul să meargă cu viteza maximă. Dacă
se schimbă poziția comutatorului, atunci procesul de reglaj trebuie repetat.