Controlul luminilor

Cine se simte nesigur, atunci când nu stie dacă luminile din spate ale automobilului său  funcționează, ar trebui să-și recapete încrederea cu ajutorul acestui montaj de control. Aparatul indică situația de nefuncționare a uneia sau mai multor lămpi auto supravegheate. Rezistenta Rx este conectată în circuitul de curent al lămpilor. Pe această rezistență curentul lămpilor produce o cădere de tensiune, a cărei mărime determină starea de conducție a  tranzistorului T1; tranzistorul T2, dimpotrivă,  este blocat; prin LED-ul D1 nu circulă nici un curent; el este „deconectat". Aceasta este starea de repaus a montajului, când lămpile supravegheate funcționează. Rezistenta Rx trebuie astfel dimensionată, încât pe ea să apară o cădere de tensiune de 400 mV. Calculul îl vom lămuri printr-un exemplu; el este valabil pentru supravegherea comună a luminilor din spate, conectate în paralel (2 x 12 V/10 W), ale unui automobil:

I = P/U = 20 W/12 V = 1,67 A

Rx = U/I = 0,4 V/1,67 A = 0,24 W

Dacă se arde una din lămpi, atunci curentul se reduce la jumătate, tensiunea pe Rx măsoară acum doar 200 mV; tranzistorul T1 se blochează; T2 trece în stare de conductie datorită tensiunii de comandă pe R1; LED-ul luminează. Rezistenta limitatoare de curent R3 trebuie astfel dimensionată încât curentul prin LED să nu depăsească 25 mA. La o tensiune de bord de 6 V, R3 = 220 W; la 12 V valoarea rezistenței trebuie să măsoare 470 W. Fără îndoială, acest montaj mai are și alte utilizări, dar numai în circuite de curent continuu.