Indicator pt. lumini și faruri

Montajul reprodus aici face parte din gama destul de largă a aparatelor auxiliare sau de con­trol, ce pot intra în dotarea unui autovehicul.

Indicatorul automat pentru luminile inter­mitente si faruri emite un semnal acustic ime­diat ce releul respectiv a fost anclanșat. Acest lucru este avantajos în special la autovehicu­lele al căror comutator nu produce un clinchet clar audibil în momentul actionării. În plus, montajul emite un semnal de alarmă când farurile încă luminează după decuplarea lor. Montajul este adaptat pentru autovehiculele cu baterie de 12 V si minusul la sasiu.

După cuplarea luminii intermitente, monta­jul produce o serie de patru sunete diferite, în­tr-o anumită succesiune.

Montajul funcționează astfel: la borna C se găsește tensiunea de acționare preluată de la comutatorul cheii de contact iar la borna A tensiunea de 12 V cu impulsuri dreptunghiu­lare de la lampa de control a luminii intermi­tente. Ambele multivibratoare astabile produc diferite frecvențe, în functie de valorile elemen­telor ce determină frecventa de oscilatie. Multi­vibratorul astabil construit cu T3 și T4 produ­ce o frecvență foarte joasă, în timp ce al doilea multivibrator astabil (T1, T2) produce sunete de înăltimi diferite, ui funcție de tensiunea de comandă.

Temporizarea necesară pentru depășirea pe­rioadelor fără tensiune ale releului (când lampa de control nu luminează) este realizată cu T5.

Semnalul ajunge în cele din urmă la difu­zor prin D6 și T7 ž T11 (amplificator).

Cea de-a doua funcție a montajului este cea de alarmă, atunci când iluminarea nu este decuplată.

Aceasta se realizează astfel:

Când contactul comutatorului cheii de contact este întrerupt prin scoaterea cheii de contact, la borna C nu mai există tensiune. Contactul B primeste totuși tensiune de la co­mutatorul de lumini. Prin aceasta, ambele mul­tivibratoare astabile și amplificatorul (cu ex­ceptia lui TS) primesc tensiune, T6 este blo­cat, tensiunea la colectorul său fiind de 12 V. Diodele D6 și D7, care constituie o poartă lo­gică ȘI, conduc semnalul la amplificator, ast­fel încât din difuzor poate fi auzit un semnal de alarmă, constând din două sunete emise alternativ.

Tensiunile la bornele A, B și C, care pro­vin de la lampa de control a releului de lumină intermitentă, de la comutatorul de lumină, res­pectiv de la comutatorul cheii de contact, pot fi preluate din spatele tabloului de bord. Realiza­rea montajului nu prezintă dificultăti, deoarece nu sunt necesare modificări în instalatia de bord.