Indicator pt. lumini și faruri
Montajul reprodus aici face parte din gama destul de largă a aparatelor
auxiliare sau de control, ce pot intra în dotarea unui autovehicul.
Indicatorul automat pentru luminile intermitente si faruri emite un semnal
acustic imediat ce releul respectiv a fost anclanșat. Acest lucru este
avantajos în special la autovehiculele al căror comutator nu produce un
clinchet clar audibil în momentul actionării. În plus, montajul emite un
semnal de alarmă când farurile încă luminează după decuplarea lor.
Montajul este adaptat pentru autovehiculele cu baterie de 12 V si minusul la
sasiu.
După cuplarea luminii intermitente, montajul produce o serie de patru
sunete diferite, într-o anumită succesiune.
Montajul funcționează astfel: la borna C se găsește tensiunea de acționare
preluată de la comutatorul cheii de contact iar la borna A tensiunea de 12 V cu
impulsuri dreptunghiulare de la lampa de control a luminii intermitente.
Ambele multivibratoare astabile produc diferite frecvențe, în functie de
valorile elementelor ce determină frecventa de oscilatie. Multivibratorul
astabil construit cu T3 și T4 produce o frecvență foarte joasă, în timp
ce al doilea multivibrator astabil (T1, T2) produce sunete de înăltimi
diferite, ui funcție de tensiunea de comandă.
Temporizarea necesară pentru depășirea perioadelor fără tensiune ale
releului (când lampa de control nu luminează) este realizată cu T5.
Semnalul ajunge în cele din urmă la difuzor prin D6 și T7 ž T11 (amplificator).
Cea de-a doua funcție a montajului este cea de alarmă, atunci când
iluminarea nu este decuplată.
Aceasta se realizează astfel:
Când contactul comutatorului cheii de contact este întrerupt prin
scoaterea cheii de contact, la borna C nu mai există tensiune. Contactul B
primeste totuși tensiune de la comutatorul de lumini. Prin aceasta, ambele
multivibratoare astabile și amplificatorul (cu exceptia lui TS) primesc
tensiune, T6 este blocat, tensiunea la colectorul său fiind de 12 V. Diodele
D6 și D7, care constituie o poartă logică ȘI, conduc semnalul la
amplificator, astfel încât din difuzor poate fi auzit un semnal de alarmă,
constând din două sunete emise alternativ.
Tensiunile la bornele A, B și C, care provin de la lampa de control a
releului de lumină intermitentă, de la comutatorul de lumină, respectiv de
la comutatorul cheii de contact, pot fi preluate din spatele tabloului de bord.
Realizarea montajului nu prezintă dificultăti, deoarece nu sunt necesare
modificări în instalatia de bord.