Joc electronic
 

Cu numai trei circuite integrate si câteva LED-uri, se poate construi un joc distractiv care poate fi privit ca alternativă la zarul electronic. Fig. 1 prezintă circuitul complet al șirului de LED-uri. Acestea sunt comandate de IC3, un decodor zecimal BCD.

Dacă se apasă pe butonul de pornire S1, atunci oscilatorul construit cu triggerul Schmitt IC 7413 începe să oscileze. Componentele care determină frecventa de oscilație sunt rezistența R3 și condensatorul C1. Oscilatorul comandă numărătorul de 4 biți IC2. După eliberarea tastei de start, prin pinul 1 al lui IC1 apare un „0" logic, astfel încât oscilatorul nu mai poate oscila. Ledurile D1 ž D10 prezintă situația numărătorului la momentul respectiv. Deoare­ce circuitul numără de la 0 la 15, rezultă ur­mătorul efect: decodorul zecimal (IC3) per­mite LED-urilor D1 ž D10 să lumineze pentru stările numărătorului cuprinse între 0 ž 9. Dacă numărătorul trece la stările 10 ž 15, atunci toate ieșirile decodorului (IC3) au potențialul logic „1" și nici un LED nu luminează. În acest caz, jucătorul nu-si poate înregistra în cont nici un punct și trebuie să-și încerce no­rocul într-o nouă rundă. Pentru a putea face aparatul independent de rețea și a putea pune în funcție cu o baterie de 9 V, a fost prevăzut un montaj stabilizator (fig. 3). Dacă totuși este necesară alimentarea de la rețea, se conectează înaintea circuitului stabilizator m transfor­mator și un redresor (fig. 2).

Fig. 4 prezintă un aranjament posibil pentru șirul de LED-uri. LED-urile pot fi ordonate și în cerc. În acest mod se obține o „roată a noro­cului" electronică.