Joc electronic
Cu numai trei circuite integrate si câteva LED-uri, se poate construi un
joc distractiv care poate fi privit ca alternativă la zarul electronic. Fig. 1
prezintă circuitul complet al șirului de LED-uri. Acestea sunt comandate de
IC3, un decodor zecimal BCD.
Dacă se apasă pe butonul de pornire S1, atunci oscilatorul construit cu
triggerul Schmitt IC 7413 începe să oscileze. Componentele care determină
frecventa de oscilație sunt rezistența R3 și condensatorul C1. Oscilatorul
comandă numărătorul de 4 biți IC2. După eliberarea tastei de start, prin
pinul 1 al lui IC1 apare un 0" logic, astfel încât oscilatorul nu mai
poate oscila. Ledurile D1 ž D10 prezintă situația numărătorului
la momentul respectiv. Deoarece circuitul numără de la 0 la 15, rezultă următorul
efect: decodorul zecimal (IC3) permite LED-urilor D1 ž D10 să lumineze pentru stările numărătorului cuprinse între 0 ž 9. Dacă numărătorul trece la stările 10 ž
15, atunci toate ieșirile decodorului (IC3) au potențialul logic 1" și
nici un LED nu luminează. În acest caz, jucătorul nu-si poate înregistra în
cont nici un punct și trebuie să-și încerce norocul într-o nouă rundă.
Pentru a putea face aparatul independent de rețea și a putea pune în funcție
cu o baterie de 9 V, a fost prevăzut un montaj stabilizator (fig. 3). Dacă
totuși este necesară alimentarea de la rețea, se conectează înaintea
circuitului stabilizator m transformator și un redresor (fig. 2).
Fig. 4 prezintă un aranjament posibil pentru șirul de LED-uri. LED-urile
pot fi ordonate și în cerc. În acest mod se obține o roată a norocului"
electronică.